Časové vzťahy
Vytvárali sme situácie, v ktorých mali deti možnosť rozvíjať si adekvátne používanie pojmov vyjadrujúcich časové súvislosti, najmä: včera, dnes, zajtra, dávno, teraz, potom (napríklad pri opise zážitkov, záľub, plánov na prázdniny, rodokmeňa a pod.). Rozprávali sme sa s deťmi o meraní času hodinami a kalendárom. Oboznamovali sme ich so základnou funkciou hodín a kalendáru (čo merajú, ako sa používajú). Vedeli, že čas sa meria hodinami, chápali rozdiel v pojmoch deň, týždeň, mesiac, ročné obdobie, rok a ich vzájomnú nadväznosť. v komunikácii používali jednotlivé názvy dní, ročných období. Rozlišuje pracovné a voľné dni v týždni.
Na upevnenie vedomostí spievali piesneň o dňoch v týždni, ako nasledujú za sebou v primeranej intenzite so zreteľom na kolektívny spev- FÍHA tralala – Dni v týždni; ale aj pomocou básne:
Od rána do večera
Ráno kráčam do škôlky, cez deň sa hrám, kreslím.
Na poludnie obedujem,
po obede unavený na chvíľočku zaspím.
Popoludní kráčam domov, s rodičmi sa chvíľku hrám,
večer spolu s mackom Uškom rozprávočku počúvam.
Od rána až do večera - to bol pekný deň!
Už sa teším do postieľky na spánok a nočný sen.
Deti si vyrobili aj jednoduché papierové hodiny, do ktorých nalepovali rôzne činnosti, vykonávané počas dňa. Taktiež si namaľovali aj nočnú a dennú oblohu s nalepenými činnosťami.
A na záver jedna hádanka na upevnenie pojmov:
Hádanka
Poznám jeden strom, na ňom dvanásť konárov,
na každom konári štyri halúzky.
A na každej halúzke sedem listov.
Čo je to? (rok)
Týždeň
Dva dni voľno, päť dní škola/škôlka,
keď pondelok zase príde.
No tak, ako sa to volá?
Áno, správne, je to (týždeň).
Päť a dva je vždy sedem.
A týždeň má sedem dní.
Každý z nich má svoje meno.
Vieš ich všetky? Povedz mi.
Dátum poslednej aktualizácie: 1. 3. 2023 15:28