Šiel záhradník do záhrady
Prostredníctvom nich si deti upevňovali vedomosti o rastlinnej ríši. Súčasne deti nadobúdali poznatky zo všetkých vzdelávacích oblastí, ktoré dieťaťu pomôžu získať nové poznatky resp. upevniť tie, ktoré získavali pobytom v prírode a tak môžu prispieť k vytváraniu pozitívneho vzťahu k prírode.
Deti identifikovali rôznorodosť rastlinnej ríše; opisovali podmienky zabezpečujúce klíčenie a rast rastlín; uvádzali niektoré životné prejavy rastlín; spievali piesne s pohybovým vyjadrením „Na záhonoch v záhrade“ ; odpovedali na otázky vyplývajúce z textu; vyslovuje správne, zreteľne a plynule všetky hlásky a hláskové skupiny pri opise obrázkov z prezentácie.
Získavali a upevňovali si základné pojmy súvisiace s rastlinami. Zapamätali si názvy rastlín, názvy nástrojov, ktoré sa používajú v záhrade, získavali informácie ako sa treba o rastliny starať, ktoré rastliny sú pre človeka prospešné a ako prebieha rast rastliny. Opisovali podmienky zabezpečujúce klíčenie a rast rastlín a opisovali postup sadenia semien a čo potrebuje semeno pre svoj rast.
Poznávali, že rastliny potrebujú na svoj rast vodu, slnko, pôdu.
Cieľom aktivít bolo, aby deti opísali ako klíči semienko a čo všetko potrebuje pre svoj rast. Aktivite predchádzal experiment so sadením semien fazuľky. Deti postupne pomenovali všetky štádia klíčenia a rastu semienka. Tiež sa zamýšľali nad tým, ako sa dá ešte semienku pomôcť, aby správne klíčilo a rástlo. Spomenuli napríklad skleník, hnojivo, bezvetrie, oporné paličky a iné.
Pomocou metódy tvorivej dramatiky deti znázorňovať rast semienka prostredníctvom piesne. Pri počúvaní piesne o tom, ako klíči semienko a ako rastie rastlina, deti predvádzali pohyby podľa vzoru vo videu. Pri každom štádiu klíčenia, vykonávali deti iný pohyb. Pri pobyte vonku deti nazbierali púpavy, z ktorých odtláčaním na výkres vytvorili kvetinovú záhradu. Aj touto maľovanou aktivitou si deti priblížili prebúdzanie sa jari.
Za najefektívnejší spôsob rozvíjania prírodovednej gramotnosti detí predškolského veku považujeme pozorovanie prírody, skúmanie, experimentovanie. Príroda je bohatým zdrojom na získavanie dôležitých vedomostí a zručností. Deti sú veľmi zvedavé a rady sa pýtajú ako sa volá rastlina, ktorú práve vidia, alebo ako je možné, že zo semienka, ktoré padne do zeme niečo vyrastie. Túto detskú zvedavosť treba podporovať nielen pomocou pobytu vonku ale aj prostredníctvom iných stratégií.
Dátum poslednej aktualizácie: 18. 4. 2023 15:49