Tanec snehových vločiek
Hlavným zámerom bolo načrtnúť možnosti prepojenia hudobného a dramatického umenia a prezentovanie hudobno-dramatického prejavu detí v priestoroch školy a tak priblížiť aj niektoré menej tradičné formy hudobných a dramatických činností, ktoré sa dajú úspešne využiť v hudobno-dramatickom projekte.
Takéto hudobno-pohybovo a dramatické projekty patria v materských školách k obľúbeným činnostiam. Umožňuje to skutočnosť, že projekty sú pre deti atraktívne, pretože:
- spájajú hudbu, spev, pohyb, obraz, priestor a ďalšie prvky, ktoré sú samy osebe pre deti zaujímavé a môžu predstavovať výborný prvok pri pestovaní kladného vzťahu dieťaťa k umeniu, k hudbe,
- sú aj vhodným nástrojom osobnostného a sociálneho rozvoja detí predškolského veku.
V praxi sa môžeme stretnúť s rôznymi hudobno dramatickými cvičeniami, ktoré majú krátkodobý charakter. Je možné ich využiť v rámci edukačných aktivít hudobnej alebo dramatickej výchovy, ale môžu byť obsahom aj iných organizačných foriem realizovaných v priebehu dňa. K najčastejšie využívaným hudobnodramatickým aktivitám krátkodobého charakteru môžeme zaradiť:
- rôzne hudobno-dramatické cvičenia zamerané na rozvoj rytmu, ktoré spájame s pohybovým a dramatickým vyjadrením určitej predstavy,
- vokálne činnosti spojené s dramatizáciou piesne,
- rôzne percepčné a inštrumentálne cvičenia, pri ktorých deti pohybom vyjadrujú pocity z prežívania,
- hudobno pohybové hry,
- rolové hry,
- etudy a improvizácie, v ktorých sa spájajú hudobné a dramatické prvky alebo jednoduché hudobno-dramatické hry
Zmeny v spoločnosti, materiálne a konzumne zameraný súčasný život však vedie k zmenám v štruktúre hudobných záujmov a kontaktov ľudí s hudbou. Oslabuje sa hudobná výchova v rodine a dieťa sa čoraz menej stretáva s umelecky hodnotnou hudbou. V materských školách sa často stretávame s deťmi hudobne nerozvinutými. Predprimárna hudobná výchova musí na tieto zmeny reagovať a vytvárať pre deti kvalitné hudobné aktivity.
Jednou z ciest, ako tieto úlohy splniť, je práve aplikácia hudobno-dramatických činností do predprimárneho hudobného vzdelávania. Svojou komplexnosťou pomáhajú:
- podchytiť záujem detí o hudbu a hudobné činnosti,
- v systematickom rozvoji hudobnosti, teda pri vytváraní schopností, zručností a návykov potrebných na vnímanie, prežívanie a chápanie umenia,
- podporujú obohacovanie detského poznania, kultivujú citové, estetické a morálne kvality detí.
Prílohy
VID-20230113-WA0000.mp4
Dátum poslednej aktualizácie: 17. 1. 2023 15:45