Menu
Obec Veľké Ozorovce
Obec
Veľké Ozorovce

Budem školákom

Budem školákom 1

Ak sa obávate, či bude váš predškolák dobre pripravený na vstup do základnej školy, tu je zopár tipov, ako ho dobre pripraviť na školu aj v domácom prostredí.

Školská zrelosť býva najčastejšie charakterizovaná ako stav dieťaťa, ktorý zahŕňa jeho zdravotnú, psychickú a sociálnu spôsobilosť začať školskú dochádzku. Dieťa, ktoré má zvládnuť požiadavky školskej dochádzky, by teda malo byť zrelé a pripravené na vstup do 1. triedy základnej školy. Preto sme sa v tomto týždni zamerali na stimulovanie:

1.Vizuálnej diferenciácii, zrakového vnímania, zrakovej analýza a syntéza.

Vizuálna diferenciácia je schopnosť rozlišovať znaky, obrazce, tvary. Zrakovú diferenciáciu môžeme precvičovať rôznymi spôsobmi. Priamo i pomocou písmen alebo obrázkov. Na pracovných listoch hľadali rovnaké alebo odlišné obrázky, tvary či písmená. Pracovné listy na zrakovú diferenciáciu sú zároveň veľmi vhodné na nácvik pozornosti.

Zraková analýza a syntéza: Úžasnou aktivitou na precvičovanie danej funkcie je napríklad puzzle. Rozstrihali sme jarný obrázok na primeraný počet častí a nechali ho dieťa poskladať.  Zrakové vnímanie a pozornosť : kde bolo potrebné nájsť v riadku opačne uložené písmeno; pohľadať všetky  jablká - dieťa ich mohlo i obtiahnuť a vyfarbiť na interaktívnej tabuli. Taktiež  hľadali iné tvary, ktoré sú na obrázku. Opäť vhodné aktivity i pre nácvik pozornosti.

Zraková pamäť : Zahrali sme si s deťmi  pexeso; potom sme položili na stôl 4 predmety, dieťa sa pozrelo, otočílo sa a jeden predmet sme mu zobrali. Malo určiť, ktorý to bol a kde bol položený. Postupne sme zvyšovali až na 7 predmetov. Alebo sme mu ukázali  predlohu, kde sú 4 i tvary, skryli sme ju a dieťa potom nakreslo, čo presne videlo. Dôležité sú nielen tvary ale i poradie a umiestnenie. Dodržujeme princíp postupnosti. Od jednoduchých cvičení po náročnejšie. .

2. Sluchová diferenciácia, analýza a syntéza.

Ďalšou veľmi dôležitou čiastkovou funkciou je sluchová diferenciácia. Dieťa musí vedieť rozoznať jednotlivé hlásky - aj tie, ktoré sú si podobné. Pri nezrelej sluchovej diferenciácii do budúcna dieťa nebude vedieť, ktorá presne hláska sa v danom slove nachádza, teda napíše inú. Okrem toho chyby z nezrelej sluchovej diferenciácie sú i tie, kde dieťa nerozlišuje diakritiku ako krátku a dlhú a mäkkú a tvrdú hlásku (jeden z dôvodov problémov v diktátoch neskôr v ZŠ). Danú funkcie sme rozvíjali cielenými aktivitami, typu: „Budem Ti hovoriť slová, ty mi ich zopakuješ a povieš, či sú úplne rovnaké alebo nie.“ Volíme podobné slová (i nezmyselné). Napríklad BABKA-LABKA, HOSŤ-KOSŤ, DANKA-JANKA, PES-LES a podobne.

Dôležitá funkcia je aj sluchová analyticko-syntetická činnosť resp. hrali sme sa hru so  slovami. Ich skladanie a rozdeľovanie napríklad aj vytlieskavaním slov a rozdeľovaním ich na slabiky. (ka-ra-van, med-veď, krb, stôl...) A schopnosť lokalizovať v slove hlásku, na jeho začiatku, konci.

3. Grafomotorika

Ďalšou čiastkovou funkciou potrebnou na písanie, kreslenie, rysovanie atď., sú grafomotorické zručnosti a nácvik správneho držania písacích potrieb. Precvičovali sme si rúčku pri klasickom kreslení, maľovaní, vyfarbovaní, obťahovaní. Grafomotorické  zručnosti sme podporovali aj precvičovaním jemnej motoriky;  strihaním obrázkov; manipuláciou s drobnými skladačkami,  didaktickými hračkami pre precvičovanie jemnej motoriky.

Desatoro prváčika, alebo Čo by mali rodičia budúceho prváčika vedieť?

1. Dôverujte mi.

Potrebujem si veriť. S vašou pomocou prvú triedu zvládnem.

2. Tešte sa so mnou na školu.

Ja sa tiež budem tešiť.

3. Majte ma radi takého, aký som.

Potrebujem vedieť, že som v niečom výnimočný, a že aj keď sa mi niečo nepodarí, stále ma máte radi.

4. Buďte dôslední a choďte mi príkladom.

Potrebujem mať jasne stanovené hranice, inak som zmätený a neistý.

5. Nájdite si na mňa čas.

Nebudem potom hnevať.

6. Buďte trpezliví.

Ak mi niečo nejde, netrestajte ma, potrebujem ešte vašu pomoc.

7. Nepreťažujte ma.

Aby som bol úspešný, potrebujem čas na odpočinok a hru.

8. Chváľte ma a povzbudzujte ma.

Budem sa ešte viac snažiť.

9. Nepreceňujte ma ani ma nepodceňujte.

Mohli by ste mi totiž ublížiť.

10. Zachovajte pokoj.

Aj ja sa chcem naučiť riešiť problémy.

Dátum vloženia: 5. 5. 2023 8:36
Dátum poslednej aktualizácie: 5. 5. 2023 8:41

Mobilná aplikácia

Sledujte informácie z nášho webu v mobilnej aplikácii - V OBRAZE.
Voľne k stiahnutiu:

Zvoz odpadu

September 2024
Po Ut St Št Pi So Ne
26 27 28
29 30
31 1
2 3 4
5 6
7 8
9 10 11
12 13
14 15
16 17 18 19 20
21 22
23 24 25
26 27
28 29
30 1 2 3 4
5 6
Kalendár zvozu odpadu

Kalendár

Po Ut St Št Pia So Ne
26 27 28 29 30 31 1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 1 2 3 4 5 6

Aktuálne počasie

dnes, utorok 17. 9. 2024
slabý dážď 22 °C 13 °C
streda 18. 9. slabý dážď 25/13 °C
štvrtok 19. 9. zamračené 23/12 °C
piatok 20. 9. takmer jasno 23/12 °C

Natur-pack

Munipolis