Budem školákom
Deti, ktoré rodičia nasilu zapíšu do školy môžu mať dokonca neurotické ťažkosti. Nebýva to však časté, pretože v materských školách pripravenosť detí najskôr posudzuje psychológ a vo veľkej miere sa na posúdení školskej zrelosti vášho dieťatka podieľajú aj pani učiteľky našej materskej školy. Oni s vaším dieťatkom pracujú celý deň a veľmi dobre ho poznajú. Pre deti, ktoré pravidelne navštevujú materskú školu je prechod do základnej školy oveľa jednoduchší, pretože v MŠ sa deti veľa učia, sú vedené k samostatnosti, k spolupráci, k tolerancii. V MŠ sa na elementárnej úrovni rozvíjajú ich kľúčové kompetencie, ktorými je determinovaná školská pripravenosť dieťaťa. Dieťa, ktoré má zvládnuť požiadavky školskej dochádzky, by teda malo byť zrelé a pripravené na vstup do 1. triedy základnej školy. Preto sme sa v tomto týždni zamerali na stimulovanie:
- Vizuálna diferenciácia je schopnosť rozlišovať znaky, obrazce, tvary. Zrakovú diferenciáciu môžeme precvičovať rôznymi spôsobmi. Priamo i pomocou písmen alebo obrázkov. Na pracovných listoch hľadali rovnaké alebo odlišné obrázky, tvary či písmená. Pracovné listy na zrakovú diferenciáciu sú zároveň veľmi vhodné na nácvik pozornosti.
- Ďalšou veľmi dôležitou čiastkovou funkciou je sluchová diferenciácia. Dieťa musí vedieť rozoznať jednotlivé hlásky - aj tie, ktoré sú si podobné. Pri nezrelej sluchovej diferenciácii do budúcna dieťa nebude vedieť, ktorá presne hláska sa v danom slove nachádza, teda napíše inú. Okrem toho chyby z nezrelej sluchovej diferenciácie sú i tie, kde dieťa nerozlišuje diakritiku ako krátku a dlhú a mäkkú a tvrdú hlásku (jeden z dôvodov problémov v diktátoch neskôr v ZŠ). Danú funkcie sme rozvíjali cielenými aktivitami, typu: „Budem Ti hovoriť slová, ty mi ich zopakuješ a povieš, či sú úplne rovnaké alebo nie.“ Volíme podobné slová (i nezmyselné). Napríklad BABKA-LABKA, HOSŤ-KOSŤ, DANKA-JANKA, PES-LES a podobne.
- Ďalšou čiastkovou funkciou potrebnou na písanie, kreslenie, rysovanie atď., sú grafomotorické zručnosti a nácvik správneho držania písacích potrieb. Precvičovali sme si rúčku pri klasickom kreslení, vyfarbovaní, obťahovaní. Grafomotorické zručnosti sme podporovali aj precvičovaním jemnej motoriky; strihaním obrázkov; manipuláciou s drobnými skladačkami, didaktickými hračkami pre precvičovanie jemnej motoriky.
Dátum poslednej aktualizácie: 9. 5. 2024 8:10