
Časové vzťahy
Napriek tomu je pre deti dôležité už v tomto veku porozumieť širším časovým súvislostiam. Viedli sme rozhovor o denných činnostiach v materskej škole a doma. Spočiatku sme deťom vysvetlili rozdiely medzi dňom a nocou (3 - 4 ročné deti) a postupne sme prešli k časovým rozdielom v časovom úseku jedného dňa – na základe vlastnej činnosti mohli rozlišovať ráno, obed, večer (4-5 ročné deti). S využitím rôzneho obrázkového materiálu, didaktických hier spájali časové pojmy vždy s konkrétnou činnosťou, napr. ráno vstávam, večer idem spať, a pod. Postupne boli deti schopné zoradiť typické činnosti do časového úseku jedného dňa (5 – 6 ročné deti) a opísať tak režim dňa a časové vzťahy. Na upevnenie učiva sme kládli deťom otázky o jednotlivých činnostiach počas dňa, čo robili ráno, včera večer, čo budú robiť dnes, večer, atď. Predškoláci sa učili aj vymenovať jednotlivé dni v týždni a na základe rozprávky o „O dvanástich mesiačikoch“ sa učili vymenovať aj mesiace v roku a ročné obdobia. Taktiež sme si rozprávali, aké je dôležité ranné cvičenie pri otvorenom okne a zacvičili sme si na riekanku:
VSTÁVANIE
LEN ČO VSTANEM Z POSTELE, UŽ AJ CVIČÍM VESELE.
(zo vzporu drepmo výskok, vzpažiť – poskoky znožmo na mieste)
RUKY HORE, RUKY DOLU, OD SEBA A ZASE SPOLU.
(stoj spojný – vzpažiť, pripažiť, vzpažiť, pripažiť)
ČUPNEM, VSTANEM, VYSKOČÍM, VESELO SA ZATOČÍM.
(drep, vztyk, výskok, drobnými krokmi obrat)
Dátum poslednej aktualizácie: 22. 4. 2025 11:05

