Kniha môj kamarát
Čítať samy ešte nevieme. Zato však vieme, ako knižku správne držať, ako v nej listovať, vieme, kde si ju môžeme kúpiť a kde požičať. Poznáme obrázky a veeeeľa rozprávok z nich. Tie najobľúbenejšie nám čítajú pani učiteľky.
V aktivitách, ktoré sme s deťmi realizovali si všímali, ako učiteľka drží knihu, ako v nej listuje, ako číta knihu. Na základe toho potom samy začínali používať knihu správnym spôsobom. Deti mali umožnený samostatný prístup ku knihám, ktoré boli umiestnené v triednej knižnici. Za predpokladu dodržiavania dohodnutých pravidiel (opatrné zaobchádzanie, odkladanie na pôvodné miesto) mohli s knihami voľne manipulovať (prezerať si ich a listovať v nich). Išlo ti o cielene zameriavame na tvorivé stretnutie s knihou, teda na hru s knihou. Je to spôsob, ako u detí utvárať vzťah ku knihe, ako s knihou možno komunikovať, ako možno zážitkovým učením vychovávať detského čitateľa. Pri hlasnom čítaní deťom sme dbali na prozódiu (intonáciu, prízvuk, tempo, intenzitu, pauzy), moduláciou hlasu zvýrazňuje rozdiel medzi rozprávačom a priamou rečou rôznych postáv. Taktiež sme venovali patričnú pozornosť vysvetľovaniu a vyvodzovaniu významov odvodených, nových a neznámych slov. Počas čítania i po prečítaní textov sme kládli deťom kontrolné otázky, rekapitulovali obsah a nové poznatky (Čo nové sme sa dozvedeli? Podľa čoho vieme, že...?) Tým sme podnecovali deti k rozmýšľaniu o obsahu textu, rozvíjali a prehlbovali porozumenie vo viacerých smeroch a rovinách porozumenia. Deti mali príležitosť nahliadnuť do knihy v priebehu toho, ako sme im knihu čítali. Všímali si pritom, že ilustrácia a text spolu súvisia. Spolu s učiteľkou o tejto súvislosti diskutovali. Ilustrácie k textu sme používali na predvídanie deja príbehu a na reprodukciu prečítaného príbehu. Pred čítaním knihy sa deti oboznámili s tým, kto je autorom knihy a ako sa kniha volá. Pred čítaním knihy sme deťom ukázali, kde v knihe nájdu údaje o knihe a ako ich použije pri orientácii v knihe (názov knihy a autora knihy na titulnej strane – o. i. naznačuje začiatok čítania knihy a správne držanie knihy); obsah (pomáha pri vyhľadávaní príbehu v knihe), kde sa môžu dozvedieť, aké rozprávky sú v knihe napísané.
Dátum poslednej aktualizácie: 14. 3. 2024 8:13