Čo nám radí počasie
Spolu s deťmi sa môžeme stať prieskumníkmi. Porozumieť prírodným javom okolo nás. Rozlíšiť rôzne druhy počasia a aký vplyv má počasie na ľudí, zvieratá, či dokonca rastliny. S deťmi sme si to vyskúšali pomocou príbehu „Pod hríbom“. Deti si najsamprv vypočuli niekoľko krát tento príbeh, kde sa ich v závere myška pýtala, ako je to možné, že sa pod hríb schovalo až päť zvieratiek. Deti jej vedeli správne odpovedať, že to spôsobil dážď, ktorý pršal, pretože všetky rastlinky, keď prší, tak rastú. A tak deti samé prostredníctvom príbehu vydedukovali dôležitosť dažďa pre rastliny. V príbehu sa spomínalo, že fúkal aj silný vietor. Preto sme deťom kládli otázky: Čo je to vlastne vietor? Vzduch, ktorý sa pohybuje z jedného miesta na druhé. Pohybuje sa preto, lebo ho zohrieva slnko. Vietor je vlastne prúd vzduchu. Takéto vysvetlenie je pre dieťa veľmi abstraktné, náročné na pochopenie. Zohrievajúci sa vzduch si preto skúsime ukázať pomocou dvoch jednoduchých pokusov, ktoré si s deťmi môžete urobiť aj doma:
Fľaša a balónik
Pri tomto pokuse budeme zohrievať vzduch. Na vrch sklenej fľaše navlečieme balónik. Deti vidia, že vo fľaši nie je nič iné, len vzduch. Fľašu postavíme do misky s horúcou vodou. Narábame s ňou my, aby sa deti nepopálili. Ako sa vzduch vo fľaši bude zohrievať, balónik bude stúpať nahor. Nafúkne sa vzduchom.
Veterník a sviečky
Podobnú aktivitu, kde si ukážeme vplyv horúceho vzduchu, môžeme spraviť so sviečkami a veterníkom. Zapálime 4 kahančeky. Do stredu medzi ne do plastelíny pripevníme veterník. Ako sa vzduch zohrieva, veterník sa začne otáčať.
Deti na základe príbehu „Pod hríbom“ riešila aj kontextové úlohy, kde pridávali postavy podľa deja; identifikovali prvky počasia na základe kartičiek počasia; experimentovali s temperovými farbami , kde vymaľovali galoše do dažďa; vystrihovali z farebného papiera rôzne tvary a tak vytvorili šarkana, ktorá môže lietať v silnom vetre; vytvorili jednoduchý výrobok – čelenky počasia, ktoré budú využívať aj počas nasledujúcich jesenných dní na identifikáciu počasia v tom –ktorom dni. Deti spoznávali - zisťovali vietor aj vonku. Pýtali sme sa ich - ako zistíme, že prúdi vzduch? Dá sa vietor vidieť? Hýbu sa konáre stromov, oblaky, vietor nám sfúkne šiltovku z hlavy. Takéto aktivity podnecovali u deti zvedavosť, a o to nám išlo. Skúste to aj vy doma - vyskúšať si jednoduché konštrukčné úlohy, či experimenty. Prostredníctvom zážitku pochopiť zmeny dejúce sa v prírode.
Dátum poslednej aktualizácie: 25. 10. 2023 9:27